Office 2013 codes veranderen...

Laatst heb ik voor een klant een netwerk aangepast. Van windows xp naar Windows 8, van Office 2003 naar Office 2013.

De migratie van Office heeft me zo hier en daar wat hoofdbrekens gekost:

  1. Outlook praat niet meer met Exchange 2003
  2. Email Templates zijn verloren gegaan
  3. Alle Office2013 licenties onder 1 account.

Outlook 2013

Outlook 2013 praat niet meer met Exchange 2003. Ze snappen elkaar niet meer. Mapi is geen Mapi meer en zo kan ik nog wel even doorgaan. Outlook 2013 koppelen met IMAP en SMTP? Das geen optie, je verliest te veel functionaliteit.

In overleg met de klant hebben we 7 hosted exchange accountjes genomen. Gebruikersnamen met onmicrosoft.com aangemaakt en op de lokale exchange server email contacten aangemaakt. Bij de user accounts heb ik onder de exchange properties de mail doorgestuurd naar de contacten, zodat die hosted terecht kwamen. Zodoende kan de All in one ook nog steeds mailen naar de oude interne mail adressen en komen ze extern terecht.
Dit werkte prima. Outlook 2013 uiteraard geconfigureerd met het onmicrosoft account.

Email Templates zijn verloren gegaan

Uiteindelijk was dit niet het moeilijkste. Dit hebben we opgelost door nieuwe stationery te maken. Eigenlijk is dat niet het beste, en kun je beter gebruik maken van handtekeningen. Dat komt nog wel.

Alle Office2013 licenties onder 1 account

Ja.. Leuk. Je koopt tegenwoordig of office365 en regelt het vandaaruit, maar dat betekend jaarlijks terugkomende kosten, of je koopt losse office pakketjes. Die moet je dan eigenlijk ieder aan een eigen outlook.com account hangen. Vanuit beheer is dat niet handig. Moet je voor iedere PC een outlook.com account aanmaken. Een kan ook.

Dat laatste dus gedaan, een account aangemaakt en daar alle 6 de Office 2013 Home en Business use licenties onder gebracht. En dan ga je.. Kijk je op de portal,,, alle 6 dezelfde naam  ... geen onderscheid tussen alle 6... wat nu? pak er maar één. Dat gaat wel.

Klopt, tot 2 pc's wil dat wel, maar daarna niet meer. Na 90 dagen krijg je dan een melding van het bedrijf dat er een rode balk in outlook staat en dat er geen geldige licentie is. Klant boos... jij radeloos. Dat betekend dat er licenties niet uitgedeeld zijn en sommige dubbel of driedubbel...

De oplossing:

  • Pak Excel
  • Maak een lijste met alle pcs welke er zijn
  • Voer het commando cscript "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\OSPP.VBS" /dstatus op iedere pc uit
  • Ergens in de onderste regel van de output staan de laatste 5 characters van de Licentie
  • Zet die achter de PC naam
  • Doe dit voor alle pc's
  • ga naar www.office.com
  • login met de klant zijn mailadres en bijbehorend wachtwoord
  • ga naar "Office installeren"
  • ga naar de eerste licentie en kies voor "Installeren vanaf schijf"
  • Kies "Ik wil een schijf branden"
  • Klik op "Uw productcode bekijken" en kopieer deze
  • Zet deze achter de goede pc.Is ie er niet? Dan eronder zetten
  • Doe dit voor alle productcodes
  • Als het goed is heb je nu een lijst met geinstalleerde Offices en PC's waarop er een aantal niet zijn ingevuld.
  • Daarnaast heb je ook een aantal ongebruikte licenties.
  • Om de licenties alsnog goed te zetten type je in: cscript  "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\OSPP.VBS" /inpkey:DEZEK-eymoe-tjeze-lfzoe-ken!!
  • Daarna Outlook/Word/Excel sluiten laten en opnieuws starten, activeren via Internet en klaar

De commandlines heb ik allemaal uitgevoerd middels de commandline optie in LabtechSoft. Grandioos, en zonder overname van het console, zonder dat de klant het merkt.

Oh ja, mocht je 64 bits office hebben geinstalleerd, dan mag je (x86) weg laten... 

Deze truuk werkt ook voor Office 2010, maar dan is de office versie 14.